Duktighetssyndrom

Idag har jag varit duktig! Jag har städat, dammat och damsugit mitt rum. Alla som har varit hemma hos mig vet att det ser ut som en krigszon inne hos mig, så det var inte så snabbt och lätt som det låter. Man glömmer nästan bort hur fint rummet kan vara om man inte städar det. Nu ska jag bara försöka att hålla det såhär i en vecka... Lär ju fungera mindre bra.

Dessutom har jag testlagat mat som vi ska bjuda på på min student. Idag blev det bulgursallad med cittron, persilja och chillidressing tillsammans med teriyakimarinerad rostbiff. Jag är inte helt övertygad om att det är en bra idé att marinera rostbiff. Det lär jag ju få veta om lite mindre än en timme när det ska provsmakas.

Provlagningen har pågått hela veckan. I måndags blev det chokladtårta med chokladglasyr. Inte nyttigt, men vansinnigt gott. Den blev dessutom godare av att stå ett par dar. Det är ju bra, då behöver man inte göra dem samma dag.

Igår bakade jag jäst bröd för första gången sen nian. Det blev focaccia, dvs italienskt bröd med massor av olivolja i. Det skulle jäsa i två timmar sammanlagt, så det tog sin lilla tid på sig att bli klart. Gott blev det dock, så det ska mina små gäster också få smaka på!

I kväll bör det av till Kotteskogen (aka Oxie) för att fira Louise som har nått den mogna åldern av 19 år. Grattis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0