Lite allmänna filsosofier

Hur kan det komma sig att det finns så många sånger med fina texter? Just nu jobbar vi med Mysteriemässan av Ingemar Johansson, och det finns så himla mycket som är så fint och tänkvärt. Som den här:

Jag tänker mig Gud som en skapande tanke
Som finns bakom Vintergatornas hisnande dans
Ett vakande öga som iakttar jorden
på varsam distans


Jag tänker mig Gud som den intelligente
som räknat vart sandkorn på sommarens solvarma strand
som skapat vart vasstrå, den dykande måsen
med kärleksfull hand

Jag tänker mig Gud som en levnadskonstnär
som vet alllt om livet och känner var mänska vid namn
Den bärsta bland vänner, ja någon som lyssnar
En vidöppen famn


Jag tycker det säger ganska bra vad jag själv tycker. Jag har svårt att se gud som en gudde i vit klänning på ett moln, men en skapande tanke... Varför inte? Kanske gud är det som finns i de där 95% av Universum vi inte vet något om (mörk energi och materia). Kanske gud är det som gör levande ting till levande. Kanske gud finns i allt och vi bara måste se allt från en annan synvinkel för att inse det... Kanske...

Jag säger som en av mina konfirmationsledare sa: Gud är kärlek! Hur vi sen vill se kärlek för vårt inre är olika, och därför kan ingen bestämt säga hur Gud ser ut eller vad Gud är.
För mig är Gud villkorslös kärlek, som finns i allt runtomkring oss och genomsyrar allt. Gud är livets mirakel och det som gör varje människa precis till den han eller hon är. För mig betyder det att man ska acceptera alla som de är. Alla är underbara på sitt sätt, det gäller bara att se dem genom Guds ögon.




Kommentarer
Postat av: Louise

Filosifiskt... :)

2009-02-26 @ 14:20:20
URL: http://behindmyblueeyes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0