Om högtider

Är det bara jag som tycker attlivet vore bra mycket enklare utan all julhets? jag tycker bättre om advent, och framför allt Lucia, än själva julhelgen. Jag tycker om att sjunga traditionella julsånger (de gamla, som står i psalmboken och andra såna ställen) och jag tycker om att mysa vid levande ljus, men jag tycker INTE om att umgås med min släkt och behöva låtsas som att jag tycker om att behöva anpassa mig efter mina bortskämda kusiner hela tiden. Min moster tycker att eftersom hennes barn är mindre än mig och Johan så är det befogat att mina föräldrar ska gör allt jobb för att hon ska kunna titta på när mina kusiner sitter och ritar i köket. Är man tio år gammal kan man sitta fem meter från sin mamma pch rrita en teckning, eller vad tycker ni? Det hela brukar sluta med att jag knappt ser mina föräldrar under julhelgen (morfar har ingen diskmaskin...) och de blir jättestressade. Det känns så fel att göra ingenting när de har så mycket att göra, men man kan knappt vara fler än två i morfars kök. Inte alltid så bra...

I år blir det i alla fall en lugn jul. Vi kidnappar farfar och tar med honom hem till morfar eftersom min moster bestämt sig för att stanna i Göteborg under julen (hör jag ett jubel från mamma?) och vi inte ville lämna någon av dem ensamma. Det kommer att bli så lugnt och skönt ute på landet. Dessutom kör vi latvarianten av julbord: Köper allt som kan köpas färdigt och lagar så lite som möjligt själva. Mina krav på julmat är dock inte så höga: får jag bara risgrynsgröt och lutfisk (inte samtidigt, gröten den 23 och fisken den 26 december) så är jag nöjd!

Kram

Kommentarer
Postat av: Stella

jag tycker om ledigheten mest :) lär mig nog uppskatta själva högtiden senare, just nu så är det bara skönt att få vara hemma och andas några dagar..

2008-12-20 @ 22:12:34
URL: http://stellapolaris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0