Hårtips

Efter att ha blivit frågad många gånger om hur jag får mitt hår att växa som ogräs tänkte jag att jag skulle dela med mig av några tips...

  • Ha tur! det är svårt att få tunt hår att se riktigt bra ut när det är långt. Man måste ha lite tur i genlotteriet för att ha hår som går att odla ut.
  • Var snäll mot håret! Platta inte, locka inte, föna inte. värme förstör håret, så använd bara saker som gör håret varmt i yttersta nödfall eller någon gång i månaden. om man använder värme måste håret värmeskyddas
  • Använd inte för mycket schampoo. Därmed inte sagt att man inte ska tvätta håret, men använd lite schampoo och ta balsam två gånger istället. Lite schampoo i hårbotten räcker för att hela håret ska bli rent, förutsatt att det inte är över-smutsigt. Schampoo torkar ut, så använd inte för mycket!
  • Tvätta inte håret för ofta. Det ska räcka med två-tre gånger i veckan (om man inte har extremt fett hår). Det innebär att man tvättar håret var tredje dag ungefär.
  • Borsta inte håret om du inte måste. Det är bättre för håret att kamma det med en grovkam när det är blött och sedan låta det vara. Jag själv tvättar mitt hår när det börjar bli trassligt, inte när det är smutsigt och fett (å andra sidan har jag torrt hår, så det blir ju inte riktigt fett...). Om man får sovhår kan man antingen sova med håret flätat (om håret är tillräckligt långt) eller ha i anti-trassel medel av något slag. På morgonen kan man dra sin grovkam genom håret för att få bort trasslet, et voilà, trasslet borta utan hårboste!
  • Färga inte håret onödigt ofta! Färgen sliter på håret, speciellt om det är blekning det handlar om. genom att ändra hårstråets pigmentering permanent förstör man hårets textur, vilket gör att hårtråna lättare går av. Inte bra om man vill få håret att växa...

Kommentarer
Postat av: louise

Hmm, mycke att tänka på :P

Men vad gör man inte för sitt hårsvall ^^

2009-04-11 @ 11:37:33
URL: http://behindmyblueeyes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0